Pokličite nas +386 (0) 14 372 101

Goran Černe Potočnik: Sreča je opoteča

Sodobnost / Arhiv člankov  / 2017  / Goran Černe Potočnik: Sreča je opoteča

Goran Černe Potočnik: Sreča je opoteča

Goran Potočnik Černe

Sreča je opoteča

 

Ti me nosiš, film Ivone Juka.

Galileo Production, 4film, Vertigo, 2015.

Hrvaška, Slovenija, Srbija, Črna Gora.

 

Ti me nosiš je prvi celovečerni igrani film hrvaške režiserke in scenaristke Ivone Juka. S producentko in sestro Anito Juko združujeta moči v 4Film, producentski hiši, ki je bila soudeležena tudi pri nekaterih slovenskih filmih, pri Slovenki (2009) Damjana Kozoleta in Lahko noč, gospodični (2011) Metoda Pevca. Ivona Juka je nase opozorila že s kratkimi igranimi filmi Garbage (2003, Smeti), Editing (2006, Popravljanje), Behind the Door (2007, Za vrati) in Pogled iz bunara (2011, Pogled iz vodnjaka). Dokumentarni film Što sa sobom preko dana (2006, Kaj s sabo čez dan) o zapornikih iz zloglasnega hrvaškega zapora Lepoglava, o njihovem zaporniškem vsakdanu in odločitvi, da na oder postavijo Shakespeara, pa je postal najbolj nagrajevan hrvaški dokumentarni film.

Precej prahu je v hrvaški, pa tudi črnogorski javnosti dvignila novica, da bo film Ti me nosiš črnogorski kandidat za tujejezičnega oskarja za leto 2015. V ta namen je Juka sprejela tudi črnogorsko državljanstvo (po očetovi strani ima črnogorske korenine). Vznemirila se je tudi politika, a Juka v vsem skupaj ni videla večjega problema. Za hrvaškega kandidata je bil tisto leto izbran drug film, Zvizdan (Zenit) Daliborja Matanića, v Črni Gori pa leta 2015 niso posneli nobenega filma. V evropski kinematografiji se koproducenti in producenti v tem smislu obravnavajo enakopravno, zato filmi pogosto predstavljajo nacionalno kinematografijo, ki ni večinski ‘vlagatelj’ v film. Spomnimo na Tanovićevo Nikogršnjo zemljo, kjer so bile koprodukcijsko soudeležene Francija, Slovenija, Italija, Velika Britanija, Belgija ter Bosna in Hercegovina. Film je zastopal barve zadnje, ki po vložku v samo produkcijo ni izstopala, in prejel tujejezičnega oskarja.

Ti me nosiš govori na splošno rečeno o sreči, nekoliko bolj natančno pa o iskanju izhoda iz zataknjenega kroženja nesreče. Ivona Juka si je s tematiko (ne)sreče blizu. Leta 2011 je sodelovala pri projektu Neke druge zgodbe, omnibusu zgodb o petih ženskah iz Hrvaške, Srbije, Bosne in Hercegovine, Makedonije in Slovenije. Film je pod isto streho združil pet režiserskih pristopov. Slovensko zgodbo je povedala Hanna Slak, srbsko Ana Maria Rossi, bosansko Ines Tanović, makedonsko Marija Džidževa in hrvaško Ivona Juka. Nosilke filmskih pripovedi so mlade nosečnice, katerih življenje je soočeno z negotovo prihodnostjo. Rdeča nit, ki povezuje njihove sicer zelo različne usode, je pričakovanje rojstva otroka in načrtovanje novega življenja. Ob tem pa so zaradi zelo različnih razlogov (od religioznih do takih, povezanih z osnovnim preživetjem) potisnjene v situacijo, ki jim nekaj, kar naj bi bil srečen dogodek, maliči v eksistencialno zagato. Ob tem spoznavajo, da je načrtovanje srečnega življenja lahko gonilo življenja, še zdaleč pa ni življenje samo. Nasprotno, življenje poteka v etapah med ovirami, ki gladek tek življenja zaustavljajo in ga vlečejo sem ter tja, tako da smo pogosto prisiljeni delati dolge ovinke. Lahko se tudi za dalj časa izgubimo ali celo zaidemo tako daleč stran, da se nikoli več ne vrnemo. Življenje je vse tisto, kar je naključno, nepredvidljivo, boleče, kar nas razočara in kar nenehno spreminja kurz potovanja.

A ljudje po sreči segamo vedno znova. In tako je tudi s protagonistkami filma Ti me nosiš.

/…/

 

Ni komentarjev
Objavi komentar